SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU DO WARSZAWY
Wpisany przez krakowska

Dnia 11 października bieżącego roku odbyła się dwudniowa wycieczka do Warszawy organizowana
w ramach projektu edukacyjnego „Godność, wolność, niepodległość”, stanowiąca jedno z działań konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej.
O zakwalifikowaniu na wycieczkę do Warszawy decydowało zaangażowanie uczniów w realizację zadań projektowych, wzorowa postawa, zaangażowanie w takie działania jak: reprezentowanie szkoły
w konkursach zewnętrznych (począwszy od osiągnięć na najwyższych szczeblach), aktywność
w poczcie sztandarowym czy osiąganie wysokich wyników nauczania.

Nasza przygoda rozpoczęła się o świcie we czwartek i trwała prawie dwie doby. W tym czasie, wraz
z nauczycielami: mgr Danutą Skalską – Cygan, mgr Joanną Dobrzańską i mgr Mariuszem Lasotą, zwiedziliśmy cmentarz na Powązkach, poszerzając i utrwalając wiedzę o uczestnikach powstania styczniowego, I wojny światowej, wojny polsko–bolszewickiej, powstania warszawskiego oraz ofiarach stalinizmu. Oglądaliśmy również groby pisarzy polityków, sportowców i innych ważnych postaci, które odegrały istotną rolę w naszych dziejach. Zwiedzanie podziemi katedry św. Jana przybliżyło nam tematykę funeralną oraz przypomniało sylwetki ojców niepodległości. Uczestniczyliśmy w uroczystej zmianie warty przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Podziwialiśmy Pałac Prezydencki i znajdujące się na trasie naszej wędrówki pomniki.

Bardzo krótki nocny odpoczynek w hostelu nie osłabił  naszych sił witalnych. Pełni energii obserwowaliśmy obiekty znajdujące się na trasie długiego spaceru spod Pałacu Kultury i Nauki do Łazienek Królewskich. Zatrzymaliśmy się przed wejściem uroczyście składając kwiaty pod pomnikiem Józefa Piłsudskiego i słuchając odezwy Marszałka do żołnierzy. Zwiedzanie Łazienek Królewskich stało się okazją do rozmów na temat okoliczności utraty niepodległości, powstania listopadowego i jego uczestników. Obserwacja Cytadeli Warszawskiej skłoniła wszystkich do zastanowienia się nad tragiczną historią naszego narodu. Dopełnienie przemyśleń miało miejsce w trakcie zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego. Warszawę opuszczaliśmy w zadumie, pełni wrażeń i refleksji.  Kilka z nich, których autorkami są nasze koleżanki z LO cytujemy poniżej.

Uczestniczki: Klaudia, Sylwia i  Patrycja

Wycieczka do Warszawy była cudowną okazją do zobaczenia nowych miejsc i poznania interesujących faktów z historii Polski. Szczególnie spodobał mi się spacer po Powązkach. Jest to cmentarz, na którym zostali pochowani nie tylko żołnierze, ale również znane osoby. Odwiedziliśmy także groby Alka, Rudego
i Zośki, znanych z książki "Kamienie na szaniec". Kiedy czytałam tę lekturę, przeżywałam ich historie wraz z nimi, może właśnie dlatego to miejsce wywarło na mnie tak duże wrażenie.

Nie sposób zapomnieć jest mi także o Łazienkach  Królewskich, które są związane z takimi postaciami jak Fryderyk Chopin czy Stanisław August Poniatowski. Pomimo, że byłam już w tym miejscu kilka lat temu, to patrzyłam na nie zupełnie inaczej. Była to dla mnie kolejna lekcja wiedzy o oświeceniu, które niedawno omawialiśmy na lekcjach języka polskiego, jednak zamiast obrazków w książce, widziałam autentyczne klasycystyczne budowle. Dzięki znajomości kontekstu historycznego, spacer po Łazienkach był dla mnie znacznie bardziej interesujący niż kiedyś. Oczywiście zwiedziliśmy o wiele więcej, jednak zdecydowałam się krótko wymienić te rzeczy, które szczególnie zapadły mi w pamięci. Cała wycieczka była wielką lekcją historii, jednak niecodzienną, bo opartą na bezpośrednim kontakcie z zabytkami, pomnikami i innymi miejscami znajdującymi się wokół nas. Bardzo się cieszę, że mogłam w niej uczestniczyć.
Justyna

W zeszłym tygodniu miałam okazję odwiedzić naszą stolicę – Warszawę. Wycieczka ta była niezwykle interesująca i pozwoliła mi poszerzyć wiedzę na temat historii naszej Ojczyzny. W programie znalazło się wiele atrakcji, jednak mi najbardziej podobała się wizyta na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Mogłam pochylić się nad grobami  bohaterów walki o niepodległość Polski, wybitnych sportowców, pisarzy czy lekarzy.
Na nagrobkach zobaczyłam nazwiska znane na całym świecie. To niesamowite przeżycie. Drugim ważnym punktem było zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Dla mnie Powstańcy warszawscy to bohaterowie, o których zawsze trzeba pamiętać. Dlatego bardzo cieszę się, że muzeum mogłam zobaczyć jak wyglądały dni walki, poczuć ich atmosferę, poznać najważniejsze postaci. Niestety spędziliśmy tam za mało czasu i nie mogłam zobaczyć całej ekspozycji. To jedyny minus naszej wyprawy.

Natalia

Pani przewodnik w bardzo ciekawy sposób przedstawiła nam stolice i miejsca, które zwiedzaliśmy, opowiadając historie z nimi związane. Wycieczka była bardzo udana. Wiele zobaczyliśmy. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy bardzo zadowoleni.

Patrycja

W czasie wycieczki można było dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, o których nawet nie mieliśmy pojęcia i zobaczyć na własne oczy historyczne miejsca. Muzeum Postania Warszawskiego było jednym
z najciekawszych miejsc jakie odwiedziliśmy. Dzięki zainscenizowanym  fragmentom Warszawy czuliśmy się jakbyśmy żyli w tamtych czasach. Wycieczkę uważam za udaną, ponieważ  dowiedziałam się tego co powinien widzieć młody Polak o swojej ojczyźnie.